E-handlaren, idrottsföreningen, kyrkan, massören… De allra flesta behöver en snygg hemsida där man kan förmedla sitt budskap och marknadsföra sina produkter och tjänster. Eftersom hemsidor är digitala produkter kan vilken webbyrå som helst anlitas i Sverige. Eller? Glöm inte fördelarna med det lokala perspektivet när du ska välja webbyrå. Vi följer vägen för Udda Hunddagis i Uddevalla på väg till en ny hemsida.

Vid större projekt brukar webbyråer hävda att avståndet inte är något problem. De kan boka in en resa till kunden för att gå igenom projektets olika delar och sedan återvända till den stad som man utgår från. Ofta kan det fungera smidigt – men man bör även vara medveten om de nackdelar som finns med att ha en webbyrå långt från sin egen stad. Här presenteras en del nackdelar och dessa sätts i kontext via ett exempel med Udda Hunddagis i Uddevalla (påhittat företag).

Du vill kunna mötas utan lång planeringstid

Hur nära inpå vill du kunna boka in ett möte med de som jobbar med din hemsida? Om de har sitt kontor 20 mil bort kan du knappast ”komma över på lunchen” bara för att visa en mindre detalj eller få något förklarat för dig. Det går inte heller att snabbt leverera något som ska komplettera hemsidan förutsatt att det inte är något digitalt som annars kan skickas via mail. Det krävs självklart mer planering av din webbyrå om de behöver åka 20 mil för att träffas över dagen mot om det bara krävs en bilfärd på 15 minuter.

Exempel:
I Uddevalla har Ulrik precis öppnat Udda Hunddagis. Utöver hunddagis har de även hundtrim och lite annan service för hundarna. För att marknadsföra sig vänder sig Ulrik till flera webbyråer för att få offert. För att bredda urvalet tar han även kontakt med en rekommenderad byrå i Stockholm. När arbetet presenteras märker snart Ulrik att någon flexibilitet inte finns gällande möten i det fall som byrån inte ligger i samma stad. Möten förväntas ske en speciell dag och om han inte kan då kan det ta lång tid innan nytt möte kan bokas in. Det passar inte Ulrik som har väldigt varierande mängd jobb och behöver kunna vara mer flexibel.

Vem tar bilder och skapar rätt känsla?

När hemsidan byggs upp används ofta bilder från det företag som ska marknadsföras. Detta inte minst om det är ett tjänsteföretag. En frisör har bilder från salongen, ett tivoli på sina karuseller och restaurangen på sittplatserna. Det är tjänster som inte kan utföras på annat ställe än just hos företaget. Det mesta går att ordna med samarbeten med lokala fotografer men även här finns ju en fördel med lokal anknytning.

Exempel:
Ulrik vill ha fina bilder på hemsidan och frågar sin webbyrå hur han ska göra. Då de inte har egna fotografer hör han med en fotograf från Uddevalla vad priset skulle bli. Men för Ulrik blir det för dyrt. För ett microföretag kan ett par tusen enbart för bilder vara det som spräcker budgeten. Han tar åter kontakt med sin webbyrå som kommer ut och tar passande bilder. Möjligtvis inte lika fina som en fotograf hade gjort men ändå i still med vad de behöver till sidan.

Hur skapar ni den lokala anknytningen?

För vissa företag finns enbart få fördelar med att anlita en lokal webbyrå. För andra är det nästan ett måste. Företag som har stor lokal anknytning till staden och vad som händer där kan med stor fördel välja företag från samma stad. De kommer kunna ha bättre koll på evenemang och tillställningar samt vad kunderna efterfrågar. Utifrån detta bygga och uppdatera hemsidan med passande material.

Exempel:
Ulrik valde en webbyrå som låg ”på andra sidan” Uddevalla. Med cykel kan han ta sig dit på ca 30 minuter vilket passar honom då han inte har någon bil. Som många andra byråer erbjöd sig även denna att marknadsföra Ulriks företag. Detta via annonser, SEO och samarbeten med andra företagare i staden. Ulrik märkte även att mässor, cityfestivaler och liknande tillställningar gett mycket gott resultat och ville därmed synas i dessa sammanhang. Eftersom webbyrån är belägen i Uddevalla kan de enkelt följa med i vad som händer i staden och interagera med företag där samarbeten kan skapa synergieffekter för bägge parter.

Hur stort projekt är det?

Kommer kostnaden för hemsidan bli långt över 50 000 kr? I detta fall påverkar det knappast kostnaden för hemsidan speciellt mycket om någon från din webbyrå behöver komma till din stad en eller ett par dagar. Har du däremot en budget på 5000 kr kommer flera byråer tacka nej direkt. Att för denna summa ha råd med ett kundbesök är tveksamt – iallafall om det inte går mycket fort.

Exempel:
I ett första steg valde Ulrik en webbyrå som kunde bygga hemsidan för ca 10 000 kr. Ett mindre företag i Uddevalla som främst vände sig till småföretagare på orten. De kunde även komma till Ulriks lilla verksamhet trots att budgeten var så tight.